Summertime in Saabberichten

11 jun
8:00

Saabberichten, het blad van SaabClubNederland, heeft een artikel gepubliceerd over de groene Saab 96 cabrio van Gerda en Karel. Lees hieronder het verhaal dat geschreven werd door Peter Harmsen. In dit zomernummer van Saabberichten staan een aantal verhalen over Saab cabrio.

Saab 96 Summertime

Als er ooit een boek komt over alle kansen die Saab heeft laten liggen in haar geschiedenis, kan er een heel hoofdstuk gewijd worden aan de Saab 96 cabrio. Pas midden jaren ’80 verscheen de 900 cabrio, maar de foto’s bij dit artikel laten zien dat Saab op basis van de 96 al veel eerder een elegante cabrio had kunnen produceren. Het is daarom niet verbazingwekkend dat meerdere 96’s omgebouwd zijn tot cabrio. De groene in dit artikel is een prachtig voorbeeld daarvan.

Ongeveer drie jaar geleden zagen Karel de Koning en Gerda Breeuwer deze cabrio te koop staan op Marktplaats. Ze hebben een zwak voor de 96, want al sinds 1984 zijn ze de eigenaar van een exemplaar uit 1970 dat ze koesteren en nog altijd gebruiken voor tourritten. De advertentie trok de aandacht omdat de cabrio er goed uitzag en de ombouw technisch mooi gedaan was. Ze besloten de auto te kopen en te gebruiken voor tourritten.

Zo mooi als op de foto’s was de cabrio toen nog niet. Hij was omgebouwd door een plaatwerker die er een ‘funauto’ van gemaakt had. Een vakman die technisch prachtig werk geleverd heeft en alles uitgebreid gedocumenteerd heeft. De auto is verstevigd met een U-profiel onder de kokerbalken, tussen de A-stijlen en achter de achterbank. Nieuw glas voor de zijramen werd op maat gemaakt zodat de raamomlijsting kon vervallen. Er werden achter zijruitjes gemaakt die op dezelfde manier wegdraaien als de voorruiten. Het dak is afkomstig van een Peugeot 205 cabrio en werd boller en passend gemaakt. In dichte toestand staat het de auto perfect en het gaat open en dicht alsof het bij Valmet geproduceerd is.

Maar de beste man ging te ver. Hij plaatste een Rover 200 interieur in de auto dat te groot was voor dit model, voorzag het dashboard van een laag houtfineer waar liefhebbers van Britse auto’s dol op zijn en zette de auto op aangepaste wielen van een Suzuki Vitaro. De 96 V4 heeft twee uitlaatspruitstukken en op elk had hij een aparte uitlaat gemonteerd. Die liepen helemaal naar achteren zodat onder de achterbumper aan beide zijden een uitlaat prijkte die veel geluid produceerde. Gelukkig had hij het plan om de auto te voorzien van een Ford V6 motor nog niet uitgevoerd. Maar zoals wel vaker bij dit soort projecten ging de lol eraf toen de auto klaar was. De cabrio werd weinig gebruikt en in 2000 verkocht aan de neef van de bouwer die wel een Saabliefhebber is. Die heeft hem gekoesterd en 19 jaar in bezit gehad.

Tot drie jaar geleden, toen werden Karel en Gerda eigenaar van de cabrio. Eigenlijk is de transformatie naar ‘fabrieksniveau-cabrio’ pas toen echt voltooid. Het Rover interieur werd vervangen door Saab 96 stoelen en een achterbank die op maat gemaakt werd in verband met de kapconstructie. Het interieur is opnieuw bekleed met stof en leer in heel mooi passende kleuren, waarbij Gerda zelf de stof verving. De Suzuki velgen moesten wijken voor echte Soccerbals en natuurlijk zijn dashboard en stuur vervangen zodat er nu weer een echte Saab staat.

Maar daarbij heeft Karel het niet gelaten. Onderhoud doet hij zoveel mogelijk zelf en hij is lid van de plaatselijke oldtimerclub waar ze de beschikking hebben over een loods en goed gereedschap. Een van de clubleden reviseerde vroeger automotoren dus er is een fantastische vraagbaak aanwezig. De motor moest eruit om de koppeling te vervangen, maar toen de carterpan loskwam vonden ze delen van lagerschalen. Karel besloot de hele motor te reviseren. Alle lagers, zuigers, zuigerveren en oliekeringen zijn vernieuwd. En natuurlijk werden ook de koppen gereviseerd en de dubbele uitlaten vervangen door één originele. Karel heeft de motor er zelf weer ingezet en het resultaat is fantastisch. De motor loopt merkbaar anders, heerlijk soepel.

De Saab 96 waarop deze cabrio is gebaseerd, werd in 1975 op Valentijnsdag als normale GL op Nederlands kenteken gezet. Wanneer de ombouw plaatsgevonden heeft is niet precies bekend, maar het moet voor 9-6-’96 geweest zijn. Op die dag werd een bijeenkomst georganiseerd waarop clubicoon Ad van Beurden 96 Saabs 96 fotografeerde vanaf een hoogwerker. Gerda was daarbij met hun beige 96 en maakte zelf ook foto’s. Op enkele foto’s die ze daarvan heeft, staat deze 96 cabrio. Toen was ‘ie dus al omgebouwd.

Als frivoliteit heeft Karel de cabrio op meerdere plaatsen voorzien van de type aanduiding ‘Summertime’ in prachtige, periodecorrect uitgesneden letters. Toen ik terugreed van het bezoek aan deze hartelijke mensen liet ik Spotify meteen dat vrolijke nummer van The Jamies afspelen: ‘It’s Summertime Summertime Sum Sum Summertime’. Al snel volgden Mungo Jerry’s ‘In the Summertime’ en het zwoele ‘Summertime’ van Ella & Louis. In gedachten zag ik Karel en Gerda vrolijk zingend in hun prachtige cabrio rijden. Ik werd er vrolijk van!

Ach, waren die Zweden maar wat minder nuchter geweest …

Tekst: Peter Harmsen

Foto’s 96 cabrio: Gerda Breeuwer

Foto’s Karel en Gerda: Peter Harmsen

« »

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.