31 aug
8:46

Na heel lang zoeken eindelijk, dit moet hem gaan worden: een Triumph TR3A uit 1959. Waarom ik heb gekozen voor een TR3? Tsja ik denk het lijnen spel van de auto, laag, sierlijk, uitdagend, klassiek sportief, maar zeker spartaans, ha ha. Auto rijden pure sang: geen comfort, alles kraakt, lekt olie en als het regent komt het water overal vandaan. Maar toch in één woord geweldig.

In juli 2018 hebben wij de TR3 A gekocht de body was hard en het chassis prima. Volgens verkoper was de motor in perfecte staat. Dus mijn vraag aan de verkoper: ¨stel dat de auto toch veel olie gebruikt hoe gaan wij dat dan oplossen?¨. Jullie begrijpen het antwoord al, dat wordt zonder probleem en zonder bijkomende kosten opgelost. Maar helaas, het zou totaal anders uitpakken.

Nadat de carrosserie vakkundig is hersteld en in de originele kleur is gespoten Apple Green (de kleur opgevraagd in Engeland) stond mijn droomauto twee dagen voor de Normandië-rit (2019) klaar . De vuurdoop kon beginnen. Echter al heel snel bleek dat de temperatuur het kookpunt benaderde en daarom moesten wij regelmatig stoppen. Einddoel van de eerste dag was Knokke, maar gezien de steeds oplopende temperatuur was dat toch wel een uitdaging. De TR begon op drie poten te lopen. Op zich geen ramp, maar wel als je uit een lange steile tunnel moet zien te komen. Met heel veel horten en stoten,hebben we via de midden vlucht strook, net de buitenkant van de (volgens mij) Waasland tunnel bereikt. Marjan was absoluut niet blij met het hele gebeuren en volkomen terecht. ¨Hadden wij maar met mijn cabrio gegaan¨ en ze had helemaal gelijk. Uiteindelijk zijn we in Knokke aangekomen, daar toch maar even samen met mijn maatje Rob het oliepeil checken. Tot mijn grote schrik moest ik bijna 3 liter olie bij vullen, een ramp. Een volgend probleem diende zich aan: de accu laadde niet meer bij. Dus elke volgende dag moest er gestart worden met behulp van startkabels. We hebben de rest van de Normandië reis een geweldige tijd gehad. De saamhorigheid is werkelijk in één woord geweldig, ja super.

Totale olie verbruik Normandië rit ongeveer 8 liter. Tim Selling had aangeboden om de TR in zijn garage op de brug te zetten zodat de motor gereviseerd kon worden. Hier was ik enorm blij mee, top. Samen hebben Siem Kaandorp, John Storm, Johan Bakker, Tim Selling en ik het gehele blok gereviseerd, een super team. Tegelijk geforceerde koeling gemonteerd dus heet lopen behoort tot het verleden.

Toen terug naar de verkoper, die gaf natuurlijk niet thuis. Die nam geen enkele verantwoording: dat was het risico. Sterker nog, hij kon zich niets herinneren van dat gesprek. De toon was gezet, helaas moest ik er toch nog een aantal keren naar toe. De verkoper zou nog steeds een side door leveren (heeft een jaar geduurd). De gesprekken werden niet leuker, maar uiteindelijk heeft de verkoper er voor gekozen om mij een gedeelte van de reparatiekosten terug te betalen. Na heel veel sores en problemen is de TR nu toch rij klaar en in een perfecte staat.

Tim nogmaals bedankt en natuurlijk de andere mannen ook top. Nu is mijn Apple groene TR3A of te wel de Groene Engel klaar voor elke uitdaging.

Groeten Frank en Marjan Wenzel.

« »

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.