Oldtimers anno 2024 populair

03 mei
2:33

Het valt op dat oldtimers steeds populairder worden, er is zelfs sprake van een explosieve groei. In 2024 zijn er weer meer oldtimers in Nederland  geregistreerd en oldtimers bezit komt vaker  op het platteland voor dan in de grote steden. Saillant detail, oldtimers zijn meestal blauw, rood of groen van kleur. Grootste groepen zijn Kevers (35000), Mercedessen (22000) , Citroens, Ford, Opel,  Volvo, Fiat, Chevrolet, MG en Triumph. Van de Teals zijn er maar 5 in Nederland. Gemiddelde leeftijd van een oldtimer is 55 jaar. Zo maar een paar statements, waar ?

Een oldtimer is een voertuig van tenminste 40 jaar of ouder, wegenbelastingvrij en heeft veeal te maken met nostalgie, een enkele keer met  de wens een investeringsobject te hebben. Een “vervuiler” die uit het landschap geweerd moet worden ? Vele meningen, sentimenten, hele en halve waarheden. Nederland telde op 1 januari j.l. rond de 217.000 oldtimers, dat zijn er 47000 meer dan vijf jaar geleden, dus een stijging van meer dan  25 procent. Dat is voor waar geen sinecure. Je kunt zeggen dat de liefde voor  het automotive erfgoed aan het toenemen is.

Gaat dat de komende tijd zo door? Neen, tegen 2030 droogt die groei op aangezien er dan ook op oldtimers wegenbelasting  geheven gaat worden. Die groei van 47000 oldtimers erbij in de afgelopen jaren kan deels worden verklaard uit:

– doorschuiven van ca 31.000 youngtimers naar  de oldtimerstatus

– deels nieuwe import van zo’n 16000 exemplaren.

– bevolking wordt gemiddeld ouder, dus de zin om een oldtimer te bezitten ook.

– oldtimer is vaak een jeugddroom, een auto die je vroeger niet kon financieren en nu wel.

– aantal grote schuurvondsten die de voorpagina’s halen, die van Palmen bij voorbeeld, ca 230 auto’s van alle soorten en prijsklasses.

– het aanbod van schonere brandstoffen neemt toe, de zgn E-fuel, dus minder uitstoot.

Er wordt beweerd dat het oldtimerbezit een plattelandshobby is, dat lijkt voor een deel verklaarbaar :

– veel meer stallingsmogelijkheden, je laat je oldtimer toch niet in weer en wind buiten staan.

– geen milieuzones.

– schonere lucht,gunstig met “open rijden “.

– platteland biedt mooie landschappen, bollenvelden, bossen, waterwerken  en veel meer.

Is een oldtimer hebben een dure hobby? 

Het kopen, restaureren, onderhouden en  in een oldtimer rijden , is geen goedkope hobby. Verzamelen van suikerzakjes, sigarenbandjes daarentegen wel. Het is maar waar je passie en budget  op gericht zijn. Het blijft niet alleen bij aanschaffen van een oldtimer, lang niet alle garages kunnen service bieden, onderdelen zijn vaak schaars of niet voor handen, zelf doen is een optie. Daarbij kunnen stallingskosten flink oplopen. Natuurlijk zijn er nuances, het kopen en onderhouden van een VWkever is betaalbaarder dan een Rolls, dus een oldtimer aan schaffen naar je beschikbare budget is gerechtvaardigd.

Ombouwen van oldtimers van branstofmotoren naar E-aandrijving gebeurt vaker, echter nog niet op grote schaal. Als er aan kosten gedacht moet gaan worden, kan zo’n ombouw al snel van 20.000 euro naar 40.000 euro oplopen. Dan de puristen onderons, zij zullen zeggen dat electrificatie “vernietiging” van ons klassieke mobiele erfgoed is, een mening voor wat deze waard is.

Binnen Orca loopt die electrificatie bepaald geen storm, wordt mede ingegeven dat er met een oldtimer gemiddeld maar ca 1800 kilometer per jaar wordt gereden.

Wat ook kan meetellen is de belasting(vrijstelling). Het aantal oldtimers in de Zaanstreek wordt geraamd op ca 900 stuks, rijdend of in de garage onder een mooi kleed.

Het mooie aan het (laten) sleutelen en af en toe gezamenlijk met anderen in riiden is geen goedkope hobby maar wel heel erg leuk,budgetbewaking doe jezelf.

Bronvermelding  Fehac en CBS

«

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.